Stå stærkere som sportsbrand

Sportsbranding

Et sportslogo er mere end blot et logo i en turneringstabel og på noget merchandise. Det er et strategisk værktøj, der har indflydelse på, hvordan klubben bliver opfattet af spillere, fans, modstandere og ikke mindst sponsorer. Hvad enten der er tale om en klub, der spiller ishockey, basket eller fodbold, så har logoet en stor betydning for holdets selviscenesættelse og positionering overfor andre klubber.

Et veludført logo arbejder begge veje – internt såvel som eksternt. Først og fremmest kan klub-emblemet være med til at vække stærke følelser hos spillerne, hvilket bidrager til samhørighed og øget moral på holdet. Dette vil have en smittende og positiv effekt hele vejen ned igennem organisationen. Klubbens konkurrenter vil samtidig få en opfattelse af, at de står overfor en seriøs modstander, der er i stand til at bide fra sig. Hvilket desuden er noget fans gerne vil være ambassadører for, hvorfor et øget trøjesalg heller ikke er urealistisk.

Ved at arbejde med logoet og den overordnede visuelle identitet, er det muligt at skabe et univers omkring klubben, der differentierer sig fra de øvrige klubber i ligaen. Resultatet heraf vil være, at klubben bliver et stærkere og mere genkendeligt brand.
“Vi mennesker husker bedst, når vi har noget visuelt, der bakker det op. Her er logoet et vigtigt referencepunkt.”Nikolaj Rudbeck, IdstudioMed en skarp profil bliver det samtidig mere sandsynligt, at klubben kan tiltrække sig yderligere opmærksomhed fra sponsorerne, som naturligvis gerne vil associeres med et professionelt foretagende. Opstramningen af den visuelle identitet kan på den måde danne grobund for en øget sponsoraktivitet.

Det er fejlagtigt at tro, at det kun er klubber fra øverste hylde, der kan drage nytte af at forbedre deres visuelle profil. Mindre divisionsklubber indgår i det samme game – måske i mindre målestok – men det er i bund og grund de samme ting, der gør sig gældende. Uanset størrelse skal klubben stå stærkt overfor sine konkurrenter, der ofte jagter de samme sponsorkroner.

Hos Idstudio er vi kompetente når det kommer til udviklingen af sportslogoer og -brands. I den kreative proces forholder vi os til klubbens kultur og historie, hvilket er medvirkende til, at vi skaber stærke brands, der favner alle klubbens interesser.

Hvis du vil høre mere om, hvordan Idstudio kan være med til at forme dit brand, så tøv ikke med at kontakte os.

Nikolaj Rudbeck
nr@idstudio.dk
Tlf. 2924 1326